Cabecera CBMSO CSIC UAM

ETH Zürich, D-BSSE
Basel, Switzerland

Short Biography:

2018 06 15 Renato Par PortminRenato Paro studied and received his Ph.D. at the Biozentrum of the University of Basel (Switzerland). After post- doctoral stays at the Department of Molecular Biology of the University of Edinburgh and the Department of Biochemistry of Stanford University, he continued his career as an independent group leader at the Center for Molecular Biology of the University of Heidelberg (ZMBH) in Germany. He later became a Professor of Molecular Biology at the Faculty of Medicine and Faculty of Biosciences of the University of Heidelberg and between 2001 und 2004 was the Acting Director of the ZMBH. In 2006 he was appointed Founding Director of the new Department of Biosystems Science and Engineering (D-BSSE) of the ETH Zurich in Basel and Professor of Biosystems at the University of Basel.
He is an EMBO elected member (1994) and a member of the Academia Europeae (1999) and participates in multiple national and international activities in science organization as well as in panels/reviewing boards in several research institutes. Moreover, he is a member of the Editorial board of "Mechanisms of Development", "Chromosoma", "Chromatin and Epigenetics" and "Current Opinion of Genetics and Development" and acts as a referee for major granting agencies and major journals.

Research Interests:

The major research areas of his laboratory focus on mechanisms of epigenetic gene control and cellular signaling. Key contributions concern the role of the Polycomb and Trithorax chromatin proteins in epigenetic regulation, including their function in development and disease. Chromatin controls the activity of genes in a eukaryotic cell and maintains gene expression patterns epigenetically stable and heritable during cell division. The Paro laboratory was the first to identify and describe at the molecular level the transgenerational inheritance of epigenetic traits in a complex organism. His group generates systems- level comprehensive descriptions of chromatin structures to provide tissue specific epigenetic typing of cells. The aim is to be able to alter specifically the fate of cells towards the needs required for tissue engineering and regenerative medicine. Additionally, the laboratory has continuously developed new technologies, the best known being the chromatin immunoprecipitation (ChIP) method now used worldwide to detect and map the in vivo distribution of chromatin and DNA- associated proteins.

Professor Paro´s most important past research results include: a) the identification of the molecular mechanism underlying "cellular memory", b) the development of the method to in vivo map protein-DNA interactions by chromatin immunoprecipitation (ChIP), c) the discovery of the transmission of epigenetic information through the germ line to subsequent generations and, d) the develop of an improved annotation of the Drosophila genome and new tools for a systematic, genome-wide analysis of gene function. His current research includes: a) the analysis of the mechanisms of cellular memory, b) the understanding of cellular reprogramming and tissue regeneration and, c) the investigation of the epigenetic pathways in cancer (https://www.bsse.ethz.ch/egg ).

Publications  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=paro+r

Ten selected articles:

1. A switch in transcription and cell fate governs the onset of an epigenetically-deregulated tumor in Drosophila (2018). Torres et al, eLife 7, 777.
2. Signalling crosstalk during early tumorigenesis in the absence of Polycomb silencing.Beira et al (2018). PLoS Genet 14, e1007187.
3. A High-Density Map for Navigating the Human Polycomb Complexome. (2016). Hauri et al Cell Reports 17, 583–595.
4. High-resolution profiling of Drosophila replication start sites reveals a DNA shape and chromatin signature of metazoan origins. (2015). Comoglio et al Cell Reports, 1–40.
5. Combinatorial modeling of chromatin features quantitatively predicts DNA replication timing in Drosophila. (2014). Comoglio et al PLoS Computational Biology, 10(1).
6. A deterministic analysis of genome integrity during neoplastic growth in Drosophila (2014). Sievers et al PLoS ONE 9(2): e87090
7. The BET protein FSH functionally interacts with ASH1 to orchestrate global gene activity in Drosophila (2013). Kockman et al Genome Biology, 14(2), R18
8. Mixture models and wavelet transforms reveal high confidence RNA-protein interaction sites in MOV10 PAR-CLIP data (2012). Sievers et al Nucleic Acids Research. doi.org/10.1093/nar/gks697.
9. Hsp90 globally targets paused RNA Pol II to regulate gene expression in response to environmental stimuli (2012). Sawarkar et al Cell 149, 807–818.
10. Polycomb purification by in vivo biotinylation tagging reveals cohesin and Trithorax group proteins as interaction partners (2011) Strübbe et al Proc. Nat. Acad. Sci. USA 108(14): 5572-

Five selected review articles:

1- The legacy of Drosophila imaginal discs (2016). Beira & Paro,. (2016). Chromosoma 1–20.
2- Trithorax and Polycomb group-dependent regulation: a tale of opposing activities (2015). Geisler & Paro. Development 142, 2876–2887.
3- Transcriptional Silencing by Polycomb-Group Proteins (2014). Grossniklaus & Paro Cold Spring Harbor Perspectives in Biology, 6(11).
4- Silencing chromatin: comparing modes and mechanisms (2011) Beisel & Paro Nature Reviews Genetics 12(2): 123-35.
5- Interpretation of developmental signaling at chromatin: the Polycomb perspective (2010).
Sawarkar & Paro, R. Developmental Cell 19(5): 651-61.